Friday, October 5, 2012

ش5رة واحدة لا تكفي


    النهاردة اصطبحت بمقالة إبراهيم عيسي اللي بيدعونا فيها بالإقتداء برسول الله عليه أفضل الصلاة و السلام في أن نرحم عزيز قوم ذل و نرأف بآخر قائد لنصر 6 أكتوبر حسني مبارك، و ذلك بنقله من مستشفي طرة الي المستشفي القوات المسلحة المقال أهه http://tahrirnews.com/%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA/%D8%A3%D8%AD%D8%AF-%D8%A3%D8%A8%D8%B7%D8%A7%D9%84%D9%87%D8%A7- ،

   مبدئيا كدة انا كنت فاكرة إن دي إحدي مقالات إبراهيم عيسي الساخرة ، لكن بعد إسترسالي في القراءة لقيته بيتكلم بجد!!!!! تكريم إيه حضرتك اللي بتتكلم عنه؟ هو قعاده علي قلبنا 30 سنة ميكفيهوش تكريم لغاية مماته، هو في قائد إتكرم زيه، 30 سنة قام فيها القائد العظيم و البطل المغوار الجبار بإذلالنا بحجة الضربة الجوية اللي فتحت باب الحرية و جه هو قفل بابها في و شنا و وش اللي خلفونا لما مسك و غسل أدمغة شعب بأكمله ... الشعب الذي قضي سنوات ميفكرش غير في قوت يومه اللي بيطفح الكوته عشان يجيبه و اللي لو تبقي منه حاجة يستخسر يصرفها علي كتاب فيحوشها لعيل من عياله لما يكبر عشان ميشوفش الأيام السودة اللي شافها، تكريم إيه حضرتك اللي جاي تتكلم عنه؟ ، هو حضرتك إكتشفت فجأة إن مبارك كان قائد في حرب أكتوبر و إنه لازم يتكرم دلوقتي، يعني أما قمنا بثورة كانت دي حقيقة غايبة عن حضرتك؟ طب كان ليه دة كله من الأول ... خلعناه و عزلناه و سجناه و فجأة كدة في ذكري أكتوبر إفتكرت إنه لازم يتكرم ؟
ثم إن الرسول الكريم موقفه مع أعداؤه في الحرب كان لغاية و هدف و رسالة عايز يوصلها لعدوه عشان يشعر بسماحة الإسلام يمكن يراجع نفسه و يشعر بإن الدين اللي يدعو للعفو عند المقدرة هو دين عظيم و يجب إعتناقه، و كذلك موقف صلاح الدين الأيوبي لكن إيه الهدف اللي عايز تحققه من وراء تكرم مبارك؟

   مش كفاية القلم بتاع قلادة النيل اللي لسة معلم علي قفانا ، ما نكرم العادلي بالمرة علي دوره العظيم في وزارة الداخلية طوال السنين اللي سبقت الثورة عشان نكمل الألبون و نكسب سكوتر يجري بينا علي داهية

   انا من ناحيتي باقترح نقسم مبارك نصين ، نص في مستشفي طرة و النص التاني في مستشفي القوات المسلحة، ويتم الإحتفال بالنص اللي في مستشفي القوات المسلحة الذي شارك في النصر العظيم و نعمل معاه حوار نسأله فيه عن خبراته في الحرب و المذيعة تختم بالسؤال الأزلي" مبارك الكائد العظيم يحب يقول إيه لمبارك الكلب الحكير؟"

   عموما يا أستاذ إبراهيم لو ع التكريم انا مش عايزة حضرتك تكون قلقان هو مرتاح و مستقنيص اوي في مستشفي طرة، إنت عايز تفهمني إنه يقاسي الأمرين هناك دة العيانين في مصر كتير ومنهم كتير جدا شاركوا في نصر أكتوبر و محدش معبر أهاليهم و يتمنوا يكونوا مطرحه دلوقت في اللوكاندة اللي قاعد فيها.

   إحنا مش كنا خلصنا من ايام إعتبره ابوك يا أخي و دة راجل كبير و إرحم الشيبة و الحاجات دي؟ ليه كده يا أستاذنا بس إحنا ناقصين؟ عموما يا أستاذ إبراهيم لو سعادتك مسامح في حقك ، انا مش مسامحة في حقي شوف مين هيفصل فيها دي.

No comments:

Post a Comment