Saturday, December 29, 2012

ذات مومنت لما العريس اللي متقدملك يطلع اخوان


   بما انني و صلت لسن حرجة يتطلب عملية انقا ذ سريع من العنوسة, قام الاهل و الاقارب و المعارف و الجيران و الشغالة و صديقاتها و المحلات المجاورة و الباعة الجائلين متطوعين بالمشاركة في هذه العملية من باب "توفيق راسين في الحلال" , "الفزلكة" او "دس انفهم في اي مصلحة و خلاص", لا يمر اسبوع بدون الحديث من هذا و ذاك عن العريس الفلاني او العلاني, و بالرغم من عدم اقتناعي بذلك الشئ المسمي "جواز الصالونات" الا اني في اغلب الاحيان انصاع لالحاحهم في رؤيته عله يكون ابن الحلال المنتظر.

    في كل مرة اذهب لرؤية احدهم اعود خائبة خالية مكتئبة, في كل مرة اتاكد ان صنف الرجال في طريقه الي الانقراض, مما يجعلنا معشر النساء نضطر احيانا كثيرة الي التحلي بالخشونة في تصرفاتنا لتعويض النقص فنخسر الكثير من انوثتنا في المقابل , ليتحول نصفي المجتمع من رجل و امرأة الي اشباه رجال اشباه نساء.

   و في خضم مرحلة الحراك السياسي التي تعيشها مصر كما يرغب الساسة في تسميتها او مرحلة "البظرميت" كما ارغب انا في تسميتها, تجد نفسك تصطدم بافكار تنبثق من اشخاص لم تكن تتصور ان تخرج منهم, فلم اكن اعلم ان صديقتي تؤيد الاخوان الا بعد الثورة و لم اكن اعلم ان جارنا فلول الي ان طالته تبعات الثورة من انتزاع نفوذ لتذهب مع من ذهبوا الي السجون.

   و مثلي كمثل الكثير من الشباب, ازداد اهتمامي بالسياسة بعد الثورة ظنا منا ان هناك امل في التغيير و التطوير و البناء قبل ان نصطدم بالواقع الاليم الذي نعيشه هذه الايام و نكتشف يوما بعد يوم انه "مفيش فايدة".

   يختلف عريس قبل الثورة عن عريس بعد الثورة, عريس قبل الثورة يجب ان تتوافر فيه الشروط التقليدية من خلق تدين دخل ثابت شقة و عربية, اما عريس بعد الثورة فكل ما سبق بالاضافة الي انتمائه السياسي .. ايووووة زي ما سمعت بالظبط, ليست هذه مبادرة مني لا سمح الله انما مبادرة من الطرف الاخر, فاصبحت الموضة التي يتبعها اغلب عرسان المرحلة هي توجيه السؤال الازلي الحلزوني اللولبي " انتخبتي مين في الاعادة؟" 

   و خد عندك بقي ,تتحول الجلسة بقدرة قادر من تعارف للزواج الي مظاهرة ترتفع فيها شعارات "يسقط يسقط حكم العسكراو المرشد" الي "مش هنمشي هو يمشي" انتهاءا ب "دستورهم باطل". و اليكم عينة م اللي باشوفه, بس ركزوا في الوصف و النبي عشان ده مهم اوي

   تم الاتفاق علي لقاء العريس و اسرته في نادي الرماية بالدقي, ذهبت ارتدي فستان بسيط و حذاء بكعب كما نصحني صديق قائلا" هبة .. البسي فستان و جزمة بكعب, مهم اوي الكعب يا هبة احنا هبل و نحب الحاجات دي, بلاش ام الجينز و الزحافي اللي بتلبسهلنا و متتكلميش عن نفسك كتير سيبيه هو يرغي  و متجاوبيش علي اسئلة باستفاضة خليكي اليطة و تنكه, احنا نحب اللي يتنك علينا" نفذت اغلب نصائح صديقي فيما عدي التناكة, معرفش ابقي تنكة م الباب للطاق, المهم دعوني اصف لكم  والدته, سيدة راقية جدا ترتدي جينز و قميص قطني محجبة حجاب بسيط تضع القليل من مساحيق التجميل مدخنة , الوالد لواء سابق ميسور الحال جدا يرتدي جينز و تي شيرت و مدخن ايضا.

   هو بقي, شاب في الثلاثين يبدو في الاربعين, طويل نحيف ذو ملامح عادية جدا يدخن بشراهة,المهم جلسنا و بدا في الحديث عن نفسه و في نص الكلام سالني بدون مبرر او مقدمات " مش هتتحجبي؟" .. !!! في اندهاش رديت" معرفش و بتهيالي لسة بدري ع السؤال دة" لانه واضح من طبيعة شغلي ان فكرة الحجاب مش واردة و بعدين لو عايز واحدة محجبة ما تدور عليها م البداية ايه اللي يجبرك تتجوز واحدة مش محجبة و بعدين تحجبها , قالي " لا ازاي انا احب مراتي تكون منقبة مش محجبة بس .. انا مقتنع ان النقاب فرض" رديت و انا بجز علي سناني: فرض ؟ عموما دي قناعتك و انا لو جه يوم و اتحجبت معتقدش ان هييجي يوم و اتنقب. 


بعد فترة صمت و من باب تغيير الموضوع جاء و قت السؤال الحلزوني اللي قولتلكوا عليه ," انتخبتي مين في الاعادة؟" ربك و الحق انا مكنتش عايزة ارد ع السؤال دة, اصل انا بلا فخر من عاصري الليمون, لذلك كنت اتحاشي الخوض في المسالة دي بسبب ما اتلقاه من هجوم و توبيخ, علي اساس ان شفيق كان هيعدل المايلة, ما علينا, المهم رديت عليه بصراحة و قلت " مرسي" و انا اتوقع هجوم كالعادة ففوجئت به يقول باعجاب " برافو" و استطرد قائلا "انا كمان انتخبت مرسي" ثم اخذ يسرد مميزات الاخوان و اعجابه بافكارهم و الادهي رغبته في الانضمام للحزب, قلت في عقل بالي "آآآآآه - تهامي باشا ايموشن", دة مش بس معجب ده عايز "ينضم" حبيبي قلبي ....بس .. انا فهمتك, لحد كدة و مقدرتش امسك نفسي, "اتاريك بتقولي حجاب و نقاب مميزات ايه و افكار ايه يا استاذ؟ انا اذا كنت انتخبت مرسي فدة كرها في شفيق مش حبا في مرسي" , و الجلالة اخدتني و قعدت ارزع في الخوان و العن سلسفيلهم, و طبعا هو يدافع و انا اهاجم و هو يدافع و لما ازنقه في الكلام يقولي انتي مش فاهمة. 

ادي عينة من عرسان بعد الثورة ..  عريس اخوان ؟ مرفوض طبعا . لان الحكمة بتقول "ذات مومنت لما العريس اللي متقدملك يطلع اخوان .. يبقي بلاها جواز و اتغطي عشان هانام"

2 comments:

  1. حلوة وملعوبه :)
    واسلوبك حلو

    ReplyDelete